PRZEDSZKOLAKI OBCHODZĄ MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB NIESŁYSZĄCYCH

I JĘZYKA MIGOWEGO.

Każdego roku w ostatnią niedziele września , obchodzony jest  Międzynarodowy Dzień Osób  Niesłyszących oraz Języka Migowego. Celem tego święta jest zwrócenie uwagi społeczeństwa,a w przypadku przedszkola- naszych przedszkolaków, na problemy osób niesłyszących, czy też osób z niedosłuchem, ich osiągnięcia oraz trudności w życiu codziennym.

Osoby niesłyszące mają swój własny sposób porozumiewania się, który nazywany językiem migowym. Jest to język gdzie przez sprawny zmysł, jakim jest wzrok, dziecko nabywa go dość szybko i naturalnie.

Symbolem osób niesłyszących jest motyl, najczęściej koloru niebieskiego, lub turkusowego, ponieważ motyle są głuche. Skrzydła motyla natomiast symbolizują barwność i piękno Polskiego Języka Migowego, natomiast trzepot skrzydeł oddaje szybkość i dynamikę.

Na to święto przedszkolaki z grupy III, IV i V przygotowały się już od tygodnia, w efekcie czego wykonały „JABŁUSZKO RUMIANE” z elementami języka migowego w ramach Międzynarodowej Akcji Migamy Jabłuszko 2, którego pomysłodawcą jest p. Karolina Szczerbakowska- Biniszewska.

Dzieci z poszczególnych grup dowiedziały się też wiele na temat niepełnoprawności słuchowej, języka migowego, czy samego narządu słuchu. Pod czujnym okiem pań nauczyły się kilku podstawowych znaków  jak np. dzień dobry, dziękuję, przepraszam, aby już od najmłodszych lat miały możliwość komunikowania się z niesłyszącymi rówieśnikami, integrowania się z nimi oraz wychowywania się w szacunku i akceptacji do innych. Brały udział w zabawach integracyjnych grach ruchowo- słuchowych ze słowami z języka migowego.

Jednym z ważniejszych wydarzeń w ramach w/w święta była też wizyta w naszej placówce p. Piotra Marczaka, specjalistę od języka migowego, surdopedagoga i nauczyciela jednej z sanockich szkół podstawowych. Podczas spotkania gość opowiedział dzieciom o osobach z niedosłuchem i niesłyszących, przeprowadził krótką pogawędkę nt. zmysłu słuchu oraz jakie jest jego znaczenie w naszym życiu, o trudnościach jakie wynikają z jego braku lub uszkodzenia oraz zapoznał, z protezami słuchu: aparatem i implantem słuchowym. Zaprezentował również przedszkolakom proste zwroty np. Mam na imię…, Mieszkam w Sanoku na ulicy…., pokazał znaki cyfr oraz alfabetu palcowego w języku migowym. Dzieci miały też możliwość zapoznania się z  leksykonem oraz podręcznikami do nauki języka migowego oraz mogły zobaczyć i dotknąć prawdziwy aparat słuchowy. Na zakończenie spotkania dzieci  zrobiły sobie z p. Piotrem zdjęcie pamiątkowe oraz pożegnały Go „Do widzenia” w języku migowym.

W ramach zajęć dzieci wysłuchały także bajkę autorstwa Aleksandry Chmielewskiej pt. „ŚLIMAK” – BAJKI BEZ BARIER CZĘŚĆ VIII NIEDOSŁUCH oraz wykonały pracę plastyczną „Motyl”.

Spp2 * Przedszzkole nr 2 Sanok * Sanok * Podkarpacie * Przedszkole * Jana Pawła * sanockie * Sadowa * Samorządowe Przedszkole Publiczne Nr 2